9.12.2023 - 21.1.2024
Bente Polano, maler, billedhugger og grafiker
Separatudstilling
På udstillingen i Fuglsanghus viser Bente Polano skulpturer, malerier og grafiske værker.
”Der er mange måder at se på. Hvis man forsøger at få øjnene til at stille skarpt på et punkt mellem stålet og de rosa rododendroner, der spejler sig i stålet – så har du faktisk den oplevelse af den virkning, jeg tilstræber, nemlig at opleve spejlingens magi.”
Sådan fortæller billedkunstneren Bente Polano, der arbejder i en række medier og materialer fra skulptur over grafik til maleri.
Siden hun var helt ung, har Bente Polano eksperimenteret med forskellige materialer, og gennem alle hendes værker skimtes en legende tilgang til skildringen af mennesket – og især menneskets forhold til naturen. Bente Polano eksperimenterer i sine værker med spejlinger, lys og skygge, mens hun formidler menneskelige grundfølelser som melankoli, isolation og ensomhed, men også et rum for eftertanke.
Med sine malerier og skulpturer undersøger kunstneren ikke blot sine egne muligheder i medier og materialer, men sit forhold til eksistensen – og det er også den form for eftertanke, hun med sine værker gerne vil dele med den interesserede betragter.
Fra ferniseringen 9. december:
Anne-Grethe Nissen, fmd. Hørsholm Kunstforening (til venstre), Bente Polano (i midten) og Marianne M. Bech, (til højre), mag.art. i kunsthistorie, fhv. direktør for Museet for Samtidskunst i Roskilde
24.2. - 1.4.2024
Georg Metz
Scenebilleder og tegninger
Georg Metz fortæller om sine værker:
”Idéen til at skabe de små teatre fik jeg, da jeg for en del år siden midlertidigt påtog mig opgaven som operaanmelder for min avis, Information.
Lysten kom til at fordybe sig i teaterets verden, i klassiske borgerlige teaterbygninger, som jeg i varierende fantasier forestiller mig dem dertil scenografien i teatrets flere lag ud mod rundhorisonten.
Desuden fik jeg trang til at fastholde de afgørende øjeblikke i forestillingerne, hvor man med blot overskueligt kendskab til repertoiret kan identificere situationen: Hamlet med kraniet, Don Quijote mod vindmøllerne, Samson, der styrter templer, Don Giovanni og stengæsten, etc. Kort sagt det sted i handlingen, om hvilket det hele stykke, den hele opera drejer sig.
Teatret har bortset fra trivialiteterne mindst to sider: Scenen og bagscenen. Den sidste er i denne sammenhæng ofte (næsten) lige så vigtig som den første. På bagscenen lever teatrets medarbejdere deres eget liv optaget af mere eller mindre vedkommende gøremål. ”
Teatrene er alle i samme beskedne målestok med sangere, skuespillere og teaterpersonale på maksimum 2 centimeters højde.
Udover scenebilleder vises en lang række tegninger, som Georg Metz har tegnet under sine mange rejser.
Til udstillingen i Hørsholm Kunstforening bidrager billedkunstner Nulle Øigaard med billedtæpper. Sidste gang Nulle Øigaard udstillede i Fuglsanghus var i 2017 med udstillingen ”Streg og stof” - Ib Spang Olsen og Nulle Øigaard.
Tristian og Isolde - scenen og bag ved scenen
4.5. - 9.6. 2024
Jan Wessel
"Genlyd"
Jan Wessel, født 1952 i Skanderborg. Uddannet elektriker og efter et højskoleophold ansat som lys-teknikker på Team Teatret i Herning. Interessen for teatret og det sceniske rum vokser, og Jan Wessel begynder at lave scenografi. Det bliver til mere end 20 år i teaterbranchen med scenografier til mange af landets teatre.
Billedkunsten har været Jan Wessels levebrød siden starten af 90´erne.
I 1991 flyttede Jan Wessel til København, hvor han startede i kunstnerfælleskabet Atelier 113 i Holmbladsgade på Amager, hvor 20 kunstnere var sammen.
I 2008 flyttede kunstnerfællesskabet ind på Prags Boulevard og dannede her værksteds-fællesskabet Prag 61.
Jan Wessels udstilling i Fuglsanghus har udgangspunkt i flere forskellige udtryk. Olie og tempera på lærred, træ og papir, assemblage og lysbokse.
De seneste år har lysbokse udgjort en større del af Jan Wessels arbejde. De første lyskasser var til en stor udsmykning for mange år siden, og her var motiverne helt enkle og grafiske. Senere har det udviklet sig til de fotografiske billedfortællinger, som han laver i dag. Lysboksene er en sammensætning af egne fotografiske optagelser, tilført forskellige elementer og sat sammen i Photoshop.
Som en del af udstillingen vises værker fra en tidligere udstilling, hvis titel er ”Visuelle Ophobninger”.
Jan Wessel siger om denne del af udstillingen:
”Jeg har i en årrække arbejdet med assemblage, som er en kunstnerisk proces og metode, hvor der til billedfladen tilføjes objekter af forskellige materialer, hvorved en tredimensionel rumlighed opstår.
De gamle og tomme sommerfuglekasser erhvervede jeg mig i Berlin, hvor de har tilhørt et naturhistorisk museum, og de i alt 25 kasser har her fået nyt liv, ved at lægge nye historier og billeder oveni de gamle og fraværende motiver.
Assemblagernes røde tråd er en række visuelle ophobninger, billedmaterialer fra mine gemmer, sat sammen til en form for ’crime scene’, hvor også sommerfuglene er vendt tilbage.”
Jan Wessel har i årenes løb udstillet på gallerier i Danmark, Norge, Sverige, Frankrig, Tjekkiet, Japan og Polen, og han er løbende repræsenteret på kunstmesser (Art Fairs) i Tyskland, Holland, Belgien, Tjekkiet, Sverige samt Danmark.
Jan Wessel (født 1952)
Medlem af Billedkunstnerforbundet
Hjemmeside: www.janwessel.dk
Instagram: janwessel.dk
10.8. - 15.9. 2024
Lars Skytte, tegner og maler
Finn Dam Rasmussen, keramiker
Lars Skytte, født 1951. Voksede op i Roskilde og Veddelev i en familie, hvor kunst og kreativitet blev vægtet højt og indgik naturligt som en del af hans opdragelse. Har siden sine unge år lavet dagbogsblade i form af pennetegninger og akvarel.
Lars Skytte fortæller:
”Jeg er meget inspireret af den natur og det kulturlandskab, jeg har opholdt mig i det meste af mit liv. I mit tidligere erhverv som økologisk gartner/landmand, er jeg blevet mere og mere bevidst om den påvirkning af naturen, jeg selv har været med til at udøve.
Som landmand opholder man sig i et grænseland mellem kulturlandskab og natur, hvor en stor del af opgaven består i at udelukke naturens konstante forsøg på at tage over. Naturen betragtes i jordbruget og i vores haver, som noget uønsket, og har siden vi begyndte at dyrke jorden, været noget der skulle bekæmpes, hvilket også vores sprogbrug tydeligt tilkendegiver: Ukrudt, ugræs, skadedyr, utøj.
Jeg er faldet for oliepastel, som er et materiale, der kræver en mere fysisk indsats end oliemaling og er enkelt at arbejde med. Det har i en årrække været vigtigt for mig at bruge det materiale, jeg havde lige ved hånden. Her har kraftigt karduspapir, som jeg brugte i gartneriet, været særlig interessant, da det samtidig har en overflade, der binder oliepastellen godt.
I de senere år er jeg begyndt at bruge kraftigt akvarelpapir for at få et klarere genskin gennem farven.
Mine billeder er relativt store, hvilket også afspejler mit ønske om at få maleprocessen gjort mere fysisk end tilfældet ofte er. Desuden kan jeg godt lide udfordringen i at samle en stor overflade til et sammenhængende billede. I valget af de store lærreder, ligger der nok også en metode til at gøre op med min egen kamp for perfektionisme. Billederne er set fra mandshøjde, med en horisont i baggrunden – direkte overført fra frilandsgartnerens arbejdsplads i marken. Også havet fascinerer mig, med dets mange lag - afhængig af lysindfald, bølger og bundforhold.”
Uddannet fra Kalø Landbrugsskole i 1973. Fra 1982 – 2019 drev Lars Skytte økologisk landbrug på Fyn. I starten et lille landbrug, der senere udviklede sig til et større frilandsgartneri med dyrkning af grøntsager.
Udstillet i blandt andet Galleri ”Toldboden”, Kerteminde, Fyns Grafiske Værksted, Odense, Landbrugets Rådgivningscenter, Skejby, Økologiens Hus, Århus og Bovbjerg Fyr.
Finn Dam Rasmussen, født 1947, opvokset i København. 1967-72 professionel keramiker med eget værksted og udstilling på Nordfyn.
Studerede samfundsvidenskab på Odense Universitet 1972-78, cand.rer.soc. 1978. 1979-93 ansat på Sociologi, KU., lektor på RUC, senere på statskundskab, Århus Universitet, CBS, Panuminstituttet ved K.U. m.m. Etablerede i 1991 ”Klassik – galleriet for møbelkunst” i København, der blev afhændet i 2007.
Siden 2007 arbejdet igen som professionel keramiker på fuld tid med eget værksted og udstilling i forbindelse med bolig i Tisvilde.
Finn Dam Rasmussen arbejder med skulpturel keramik, der brændes ved ca. 1.300 grader. Formerne er rene, enkle og monumentale. Overfladerne består som regel af begitninger, dvs. indfarvet ler, der i mange lag spartles på genstanden og som resulterer i en nuancerig og stoflig overflade – næsten at sammenligne med et spontant og abstrakt maleri.
Parallelt med denne teknik arbejder Finn Dam Rasmussen med reduktionsbrændt stentøj, som brændes i gasovn. Det giver nogle tekniske muligheder, som man ikke kan opnå i en elektrisk ovn, nemlig at man kan regulere iltindholdet i ovnkammeret under brændingen. Dermed forandres kemien i materialerne, og der kan opnås en række særlige farver og virkninger.
Har siden 2007 haft mange solo- og gruppeudstillinger i gallerier i Danmark, Færøerne, Sverige, Norge, England og Tyskland.
Lavede i 2018 service til Restaurant NOMA, og i 2019 til Københavns Rådhus en serie, som både sælges som souvenir og bruges som repræsentative gaver.
Medlem af: ’Danske Kunsthåndværkere og Designere’ (K&D) og ’Dansk Pottemagerforening’.
Repræsenteret i flere danske og tyske privatsamlinger og på ’Keramikmuseum Westerwald’ i Tyskland.
Fotos nedenfor er fra ferniseringen lørdag den 10. august, hvor 89 gæster og to veloplagte kunstnere gjorde det til en festlig dag i Fuglsanghus.
Hørsholm Kunstforening © 2016 – Formand: formand@hoersholmkunstforening.dk