4.2. til 12.3. 2023
Poul Janus Ipsen, maler og grafiker
Poul Janus Ipsen, født 1936 på Frederiksberg. Autodidakt kunstmaler. Arbejdede som teknisk tegner hos KTAS, før han i 1962 debuterede på Kunstnernes Efterårsudstilling.
Poul Janus Ipsen modtog i 1979 et rejselegat fra Carlsbergfondet, og han rejste et halvt år til Amerika. Efter et ophold i Danmark igen, flyttede han permanent til staten New York, hvor han arbejdede i det stærkt pulserende kunstnermiljø, som blandt andre også Andy Warhol befandt sig i.
20 år senere vendte Poul Janus Ipsen tilbage til Danmark. Han bosatte sig på Bogø i en firlænget gård, hvor han stadig bor.
Til udstillingen i Fuglsanghus har Poul Janus Ipsen udvalgt værker malet på Bogø. Værkerne kan læses som billedfortællinger; ofte pirrende og fristende med træk fra både surrealisme og popkunst.
Poul Janus Ipsens kunst har siden 1970´erne været en tydelig reaktion på aktuelle samfundsmæssige forhold eller eksistentielle forhold, som provokerer ham.
Hans malerier har ofte fokus på menneskets dårskab i en tid, hvor materielle og statusprægede værdier har fået stadig større betydning på bekostning af det menneskelige og åndelige – en kendsgerning, som i en vis udstrækning også er gældende i vores nuværende post-corona tid.
Fra landskabet ved hans gård på Bogø låner han motiver med svin og får. Omsat til Poul Janus Ipsens billedsprog viser de hans tydelige holdning til natursvineri, fabrikslignende forhold for husdyrene og det tiltagende forfald på den klode, vi tankeløst udnytter.
Poul Janus Ipsen
"Ugens forsendelse", akryl på lærred
71 x 51 cm
22.7. - 27.8.2023 "Grafisk guldmine"
Corneille
Adam Saks
Gina Pellon
Anders Hald
Peter Carlsen
Peter Brandes
Erik A. Frandsen
Maja Lisa Engelhardt
Linda Lildholdt, født 1947 i Sønderborg. Uddannet 1974 - 78 fra Århus Kunstakademi, Inge Rasmussen og Hasse Juul; Det Jyske Kunstakademi, John Olsen; Det Kongelige Danske Kunstakademi; ”Mur og Rum” Poul Gernes; Pratt Grafic Center, New York, 1986.
”Linda Lildholdts kunstneriske virke omfatter en vifte af udtryksformer som spænder fra maleri, gouache og grafik til skulptur og installationer. I sine malerier og grafiske værker m.m. arbejder hun i et nonfigurativt billedsprog med abstrakte fortællinger, der bevæger sig mellem lys og mørke, mellem åbenhed og lukkethed, mellem aggressivitet og harmoni vævet ind i hinanden eller som modsætninger, hvor de geometriske og organiske formers samspil og farver forstærker billedets sansemæssige udtryk. Man finder alle disse elementer i Linda Lildholdts malerier, som hver især rummer en ”fortælling” om sammensatte former, hvor linjer og kommunikation er afbrudt, og de mørke farver kan signalere sorg og lukkethed. I andre billeder er bevægelsen derimod fri, og linjer og former glider ubesværet ind og ud imellem hinanden, og lyse farver og hvide partier signalerer pause, ro og harmoni. Og andre igen er mellemstadier mellem mørke og lyse fortællinger. Det er så op til beskueren at opleve, se føle og mærke efter.” (Tom Jørgensen, redaktør, Kunstavisen).
Legater: Knud Højgårds Fond, Statens Kunstråd, Kong Frederik og Dronning Ingrids Fond, Poul Becket og Beatrices Fond, Tyrkisk Statsstipendium.
Solgt til en række kommuner: Århus, Horsens, Ikast, Skanderborg, Ålborg,
Åbenrå, Kalundborg og fonde blandt andre Lauritzen Fonden.
Medlem af BKF- Billedkunstnernes Forbund, KKS - Kvindelige Kunstneres Samfund og Danske Grafikere.
Malene Bjelke, født 1965 i Køge. Uddannet Danmarks Designskole 1987-1993; 1. og 2. del: Linien for keramisk formgivning og glas; 3. del: Institut for Rum med scenografi som speciale.
Om Malene Bjelke af Dorte Holbek, performancekunstner:
”Malene Bjelke skildrer mennesket i alle afskygninger: de helt almindelige mennesker – mænd, kvinder, unge, gamle. De socialt udstødte og hr. og fru Danmark. Vi ser dem fordybet i et meditativt øjeblik – et slags hul i tiden, hvor de hviler i et sekunds eftertanke eller sanseligt nærvær. Den særlige kærlighed for vores fælles livsvilkår som mennesker, det skrøbelige fællesskab i en verden, man ikke forstår (eller en natur, der går amok), – fascinationen af det glemte, det oversete, det tyste nærvær blandt mennesker, eller ensomheden som livsvilkår – er grundpillen i Malene Bjelkes arbejde.
Man ser det i det øjeblik man træder ind ad døren i hendes atelier, – i første omgang en række skikkelser og små skulpturer- men Hvilke! Langsomt kryber deres eftertænksomhed, deres væren i et stille nu, deres ensomhed og deres skrøbelige nærvær ind under huden på dig, og du kan ikke undgå at blive rørt og påvirket. Malene Bjelke er en billedhugger, der på underfundigste vis og med sin egen poesi afdækker et politisk manifest – et humant/humanistisk Credo, – om næstekærlighed, menneskelighed og sårbarhed i en verden, der ikke evner at høre andre end dem, der råber højest.”
Udsmyknings- og bestillingsopgaver:
Skulptur af Betty Nansen til nyt byrum på Frederiksberg. Afsløret 1. september 2022; 12 små figurer (stjernetegn) for Kähler, august 2022; Venskabstrappen, værk til Hendriksholm Skole, Rødovre, 2021; 5 små figurer for Kähler, efterår 2018; Ethel-prisen, kønspolitisk musikpris, uddeles årligt, første gang på SPOT-festivalen i Århus maj 2017; skulptur af Astrid Lindgren, Sophienborgskolen, Hillerød, 2016.
Medlem af:
BKF - Billedkunstnernes Forbund, DBS – Dansk Billedhuggersamfund, SDS – Sammenslutningen af Danske Scenografer, Kunstnergruppen Baghaven og K2 - Københavnske Kunstnere.
Sommerens udstilling ”Grafisk guldmine” er arrangeret i samarbejde med Galerie Moderne Silkeborg.
Som navnet ”Grafisk guldmine” indikerer, åbner Hørsholm Kunstforening dørene for en guldmine med højdepunkter inden for grafikkens verden.
Adam Saks, hvis ”Clearing” ses på forsiden, er en kunstner med stor ”tryk-kraft” og store formater, og det samme gør sig gældende for Corneille. Centralt i udstillingen vises tegninger og beskrivelser fra Peter Brandes´ seneste udsmykning til Sehestedskapellet i Aarhus Domkirke – indviet i dette forår.
Udstillerne er alle anerkendte kunstnere i ind- og udland samt et ubeskrevet talent: den yngre kunstner, Anders Hald.
De repræsenterede kunstnere er
Corneille, 1922-2010, (Guillaume Cornelis van Beverloo), hollandsk CoBrA kunstner, billedhugger, keramiker og grafiker.
Født i Liége, Belgien, men hans forældre var hollandske, og de flyttede tilbage til Holland, da han var 12 år gammel. Corneille studerede kunst ved Kunstakademiet i Amsterdam.
I 1948 inviterede Asger Jorn ham til at deltage i Høstudstillingen og senere samme år var han i Paris og blev en af grundlæggerne af CoBrA bevægelsen, der som danske medlemmer havde Asger Jorn, Ejler Bille, Egill Jacobsen og Carl-Henning Pedersen.
Boede fra 1950 i Paris og foretog mange rejser til bl.a. Afrika og Sydamerika.
Adam Saks, f. 1974, dansk maler og grafiker, som bor og arbejder i Berlin. Uddannet på Det Kongelige Danske Kunstakademis Billedkunstskoler 1993-1999. Studier i 1996-1997 hos professor Bernd Koberling, Hochschule der Künste, Berlin.
I 2009 modtog han en pris fra Niels Wessel Bagges Kunstfond, og i 2015 blev han den første prismodtager af Kjell Nupen Memorial Grant, Norge.
Adam Saks er repræsenteret på Statens Museum for Kunst, Kunsten i Aalborg, ARoS Aarhus Kunstmuseum, Museum Sønderjylland, Malmö Kunstmuseum, Nordiska Akvarrellmuseet, Sverige, Zabludowicz Collection London, EMMA-Espoo Museum of Modern Art, Finland for blot at nævne nogle.
Gina Pellon, 1926-2014, cubansk kunstner, som flygtede fra Fidel Castros regime i Cuba og boede og arbejdede i Paris.
Gina Pellon havde sit helt eget udtryk, og hun brugte ansigter til at udtrykke mange forskellige sider af verden. Gina Pellons foretrukne medier var litografi, oliemaleri og gouache. Hendes særlige måde at udtrykke sig på har gjort hende kendt blandt kunstelskere over hele kloden. I Danmark har Gina Pellon været repræsenteret siden 1972 på Galerie Moderne Silkeborg. I 1989 udstillede hun første gang på Galleri Syd og er fortsat repræsenteret i galleriet.
Anders Hald, f. 1991, dansk keramiker. Færdiguddannet i 2020 på Oslo National Academy of the Arts, hvor han i september 2022 påbegyndte sin afsluttende masteruddannelse. Har sideløbende arbejdet for Tommerup Keramiske Værksted.
Udstillede i 2022 på Børglum Kloster.
Peter Carlsen, f. 1955, dansk maler og grafiker. Uddannet fra Det Kongelige Danske Kunstakademi (professorerne Sven Dalsgaard, Albert Mertz og Hein Heinsen) 1977-83. Medlem af Hurtigt Udført Arbejde I/S Carlsen & Carstensen fra 1980 og af Kunstnersamfundet fra 1995.
Hans værker findes på en række museer i Danmark, heriblandt Statens Museum for Kunst, Arken og ARoS Aarhus Kunstmuseum.
Hans værker viser banale hverdagsemner, som kitsch og pornografi, i et klassisk kunstnerisk medie med stor teknisk kunnen, der står som kontrast til det åbenlyst banale indhold.
Peter Brandes, f. 1944, dansk kunstner, skulptur, keramiker, grafiker, forfatter. Peter Brandes er autodidakt. Hans kunst kredser ofte om temaer fra kristendommen og den antikke græske mytologi. Modtog Eckersbergs Medalje i 1994.
Har udført en lang række kirkeudsmykninger; senest i 2023 til Aarhus Domkirke, nordkapellet, med fem glasmosaikker, et gyldent bronzealterbord, døbefont, skulpturer og sølvtøj.
Erik A. Frandsen, f. 1957, dansk maler og grafiker. Erik A. Frandsen, som er autodidakt, begyndte sin kunstneriske løbebane i 1980´erne, hvor han blandt andet var med til at starte det kunstneriske fællesskab ”Værkstedet Værst”, og han var en del af bevægelsen ”de vilde unge” i de tidlige 80´ere.
Sammen med en gruppe danske kunstnere medvirkede han ved udsmykningen, der blev indviet i 2010, af Frederik 8.s. Palæ på Amalienborg. I 2014 udsmykkede han Landstingssalen på Christiansborg.
Modtog i 1996 Eckersbergs Medalje. Han er repræsenteret på en lang række museer i ind- og udland, blandt andet Statens Museum for Kunst, Kobberstiksamlingen, ARoS Aarhus Kunstmuseum, Trapholt, ARKEN, Louisiana og Kunsten i Aalborg.
Maja Lisa Engelhardt, f. 1956, dansk maler og grafiker. Uddannet fra Det fynske Kunstakademi 1978-80.
Hun fik sit gennembrud i Danmark med debutudstilling i 1985 i Kunsthallen Nikolaj i København. På Statens Museum for Kunst er hun repræsenteret med maleriet ”Vej gennem landskab”, 2000. Særlig stærkt står de mange kirkeudsmykninger, som hun siden 1996 har lavet over hele Danmark. Kirkeudsmykningerne varierer fra malede altertavler og store glasmosaikker over farvesætning af kirkerum til de skulpturelle bronzedøre ind til Viborg Domkirke fra 2012. Desuden har hun lavet to udsmykninger i USA; Christ Chapel i Michigan og Den Danske Sømandskirke i New York.
Doris Bloom, født i Sydafrika, bor og arbejder i Danmark.
Uddannet fra Johannesburg College of Art, 1972-1974 og Det
Kongelige Danske Kunstakademi, 1976-1984.
Medlem af Kunstnersamfundet og Decembristerne.
Udstillingen i Fuglsanghus viser udvalgte værker, som ikke tidligere har været udstillet herhjemme. Maleri, grafiske tryk, multimedia og rekontekstualiserede objekter.
Kunsthistoriker, Dr.phil. Torsten Sadowsky har karakteriseret hendes praksis således:
”Når vi vender os nærmere mod Doris Blooms billeder, må det først fastslås, at der altid optræder to synsvinkler: Panoramaet og mikroskopet. Fælles for begge er distancen, som skaber ro om tingene og ikke fører bort. Træder man nærmere billederne, forløser de, afgrænset som i et mikroskop, en mangfoldighed af finstrukturer og miniaturer, der på afstand kan føres sammen til en billedarkitektur. Vi ser store farvekompositioner og landskaber, hvor skyggeagtige bystrukturers ekspressive farvespil og stramme minimalistiske former forbinder sig med hinanden. Påfaldende er detaljerigdommen i disse billeder, hvor det organiske og det geometriske, det vilde og det kontrollerede, lukker sig om hinanden. De rene minimalistiske former virker så at sige som en rationel kontrol over for billedernes ekspressive og emotionelle kropslighed og sanselighed.
Vækst, væren, forgængelse, opstandelse og fald, begyndelse og ende: om disse temaer kredser hendes billeder. Som altid i ingenmandsland tematiseres overgangene mellem orden og kaos, symmetri og asymmetri, vildnis og civilisation, drøm og realitet, fangenskab og frihed. Disse billeder fremstiller i egentligste forstand
sjæl-landskaber og ikke-steder, som ikke kan lokaliseres, og hvor arketypiske former til stadighed dukker frem som gengangere. Derfor er stemningen, som formidles derigennem, også som dæmringen eller tusmørket, i hvilken tingene antager en anden form og ikke længere er, som vi er vant til.
Doris Bloom råder i ordets egentligste forståelse over et arkiv med erindringsfragmenter af kollektiv og individuel natur, hvor hun henter sin inspiration. Ganske vist drejer det sig ikke om en velordnet struktur af regalier, alfabetisk eller systematisk ordnet, hvor indtryk, oplevelser, skitser, avisudklip og kort finder deres faste plads som resultat af sporsøgningen. Snarere henledes tanken på en kuffert, hvor man opbevarer og gemmer det, man har brug for til sin rejse og sit kunstneriske arbejde.”
Hun har udstillet bredt nationalt og internationalt og er repræsenteret i flere væsentlige kunstsamlinger blandt andet Kobberstiksamlingen, Vejle Kunstmuseum, Horsens Kunstmuseum, Skive Kunstmuseum, Kunsten i Aalborg, Ireland Museum of Modern Art, Dublin, South African National Gallery, Cape Town og Johannesburg Art Gallery.
Udvalgte legater og priser:
Statens Livsvarige Ydelse, 2008, Niels Bagge Wessels Legat, 2004,
Henry Heerup’s Mindelegat, 2002, Vilhelm Pachts Legat, 2000,
Anne Marie Telmányi Legat, 1998, Det Store Romerske Legat, Ny
Carlsberg Fondet, 1993, Statens Kunstfonds treårige Legat, 1990,
Dronning Ingrids Store Romerske Legat,1985.
9.12.2023 - 21.1.2024
Bente Polano, maler, billedhugger og grafiker
Separatudstilling
På udstillingen i Fuglsanghus viser Bente Polano skulpturer, malerier og grafiske værker.
”Der er mange måder at se på. Hvis man forsøger at få øjnene til at stille skarpt på et punkt mellem stålet og de rosa rododendroner, der spejler sig i stålet – så har du faktisk den oplevelse af den virkning, jeg tilstræber, nemlig at opleve spejlingens magi.”
Sådan fortæller billedkunstneren Bente Polano, der arbejder i en række medier og materialer fra skulptur over grafik til maleri.
Siden hun var helt ung, har Bente Polano eksperimenteret med forskellige materialer, og gennem alle hendes værker skimtes en legende tilgang til skildringen af mennesket – og især menneskets forhold til naturen. Bente Polano eksperimenterer i sine værker med spejlinger, lys og skygge, mens hun formidler menneskelige grundfølelser som melankoli, isolation og ensomhed, men også et rum for eftertanke.
Med sine malerier og skulpturer undersøger kunstneren ikke blot sine egne muligheder i medier og materialer, men sit forhold til eksistensen – og det er også den form for eftertanke, hun med sine værker gerne vil dele med den interesserede betragter.