8.8. - 4.10.2020

Henrik Schütze, billedkunstner - "Mellem verdener"

Henrik Schütze, født 1951 og opvokset i Rungsted, som søn af maler og kunsthistoriker Elsebet Schütze og forfatter, lærer og billedhugger Rolf Schütze. Som ung flyttede han til Fakirskolen på Christiania, hvor han har været christianit i mange år med en sikker platform i form af en uddannelse til skolelærer. Og den grundlæggende interesse, som han fra barnsben fik for kunsten, har han beholdt livet igennem.

Læreruddannelsen førte til en stilling som lektor på Københavns Pædagog Seminarium med billedsproget, materialer, kunst og formidling som fag. Siden 2009 har Henrik Schütze været fuldtidskunstner.

Henrik Schützes håndværk er i orden til mindste detalje. Han kender og arbejder med klassisk kunstneriske arbejdsgange som tegning, komposition, farveforståelse og motivopbygning.

Hans billeder er ekspressive både i udtryk og farvevalg. I værkerne fra Italien arbejder Henrik Schütze ofte i æstetiske og perspektiviske landskabskompositioner. I de abstrakte billeder er der en legen med farver, der i nogle værker grænser sig til det kaotiske, mens andre bliver holdt sammen af stramme geometriske kompositioner, der lægger sig fragmentarisk ind over hinanden. Farvevalget er præget af varme, og motiverne udstråler en mystik, som kom de fra alle verdens religioner for at samles i et punkt. Bybilleder kan være motiver lagt ovenpå abstrakte tegn.

Læs Kunstavisens anmeldelse af udstillingen: En suveræn kolorist

Henrik Schütze

"Skovbryn". Olie på lærred. 70 x 85 cm.