3.3. - 2.4.2018
Ole Hauerbach og Christian Bruun
Malerier og krukker
Ole Hauerbach (1937), er uddannet fra Billedkunstinstituttet under Danmarks Lærerhøjskole. Lærer ved Usserød Skole 1964-74 og Hørsholm Skole 1979-2000. Underviste i dansk, historie, billedkunst og sløjd.
Videreuddannet hos maleren og grafikeren Mable Rose og har desuden deltaget i talrige kurser, blandt andet hos Gerleborgsskolan i Bohuslän.
Siden midten af 1980’erne har Ole Hauerbach malet med akrylfarver. Han søger gennem simple tegninger og med få farver blandet op med hvidt og sort at skabe enkle, men meget lysstærke akrylmalerier; næsten som papirklip. Farvebrugen er præget af Johannes Itten (1888-1967), schweizisk maler, kunstteoretiker og lærer ved Bauhaus fra 1919-1923.
Udstillingen i Fuglsanghus omfatter værker fra de seneste årtier.
Odsherred og Ordrup Næs har en særlig plads i Ole Hauerbachs hjerte. Knap to uger gammel kom han hertil i 1937, og gennem årene kom Odsherred og Ordrup Næs til at betyde umådeligt meget for ham. I dag har han atelier ved siden af sit hus, som er det ældste på Ordrup Næs. Motiverne fra Ordrup Næs udgør en særlig samling ved udstillingen i Fuglsanghus.
Der er enkelte motiver fra Hørsholm og København, måske fra lidt andre vinkler end man normalt forestiller sig. Fra rejser i Bohuslän i Sverige udstilles en række værker udført i Gerlesborg og Gullholmen. Gullholmen er et gammelt fiskerleje i den svenske skærgård ca. 80 km nordvest for Göteborg. Fiskerlejet er i dag et meget eksklusivt ferieområde.
Christian Bruun (1963), uddannet keramiker fra Skolen for Brugskunst, 1986-90, med eget værksted siden 1991. Christian Bruun har været med til at starte Guldagergaard, Internationalt Keramisk Center, der ligger ved Skælskør.
Christian Bruun arbejder én gang om året med sin stab af professionelle pottemagere i Vietnam, hvor de igennem syv uger drejer, afprøver nye størrelser og eksperimenterer med farver og brændinger.
På udstillingen i Fuglsanghus bliver der vist en række af de 60-120 cm høje krukker, ”Earth Collection”. Det er imponerende unikakrukker, kunstfærdige i deres udtryk og skulpturelle i deres form. Farvespektret er naturens egen pallette af grå, sort, brun, mos og blå med en enten rillet, glat eller banket struktur. Og en vekslen mellem matte og blanke nuancer giver krukkerne et farvespil og en udsøgt detaljeringsgrad.
Historien bag ”Earth Collection” har rødder i Christian Bruuns spirende ungdom, hvor han under en rejse til Japan lod sig inspirere af landets naturlige forhold til dets ubearbejdede og vilkårlige keramik. I sin søgen efter sit eget udtryk udviklede Christian Bruun sig til en sand pioner inden for det keramiske felt, og igennem to årtier har han eksperimenteret med nye teknikker til drejning, farvelægning, glasering og nye måder at tænke håndværket på.
Repræsenteret på Designmuseum Danmark (København), Keramikmuseet Clay (Middelfart), Artcodif, Musée du Louvre (Paris) samt private samlinger.
Ole Hauerbach: "Næbbet set fra spidsen", akryl på lærred, 105 x 99 cm
Christian Bruun
Gul facet krukke
Diameter 65 cm
Højde 108 cm
5.5. - 3.6.2018
Billedkunstner Ann Sophie Stærk
Ann Sophie Stærk (1973), opvokset i Rungsted, uddannet på Det Kongelige Danske Kunstakademi, Grafisk Skole fra 1992-1999.
Ann Sophie Stærk viser ved denne udstilling i Fuglsanghus en række helt nye værker, der tager udgangspunkt i temaerne Domesticity, Wilderness & Sensuality. Fælles for værkerne er, at de indeholder elementer fra alle tre temaer. Ann Sophie Stærk bruger temaerne til at definere det, som hun vil udtrykke i det konkrete værk; det kan være med udgangspunkt i hendes egen oplevelse af temaet, tilsat en form for mystik, der munder ud i en visuel og smuk oplevelse.
Domesticity: En egentlig tolkning af begrebet Domesticity peger hen imod det danske ord hjemlighed, men kan også forstås som tryghed. I værkerne ses rammerne og interiøret fra et hjem, der skulle indikere tryghed, men der bliver tilsat en foruroligende frygt. Beskueren oplever ikke blot tomme rum, men også rum, der er tomme for nærvær og tilstedeværelsen af dem, der boede der oprindeligt. Ann Sophie Stærk tegner aldrig et billede af et moderne hus. Hjemmene er som hjem fra halvtredserne med stilfulde møbler eller en snert af rokoko, og ofte er der træer eller andre planter, der danser igennem huset, svajer mod væggene eller vinduerne. Husene er aldrig lukkede – ofte åbnes for omverdenen via en trappe, så man kan vælge at gå enten op eller ned.
Wilderness: Vildskaben findes i værkerne i form et dyr, fx en falk eller andre fugle, der enten flyver væk, jager eller flygter. Dyrene er stærke og vilde, og når man betragter billedet, finder man en parallel til kvindefiguren, der også optræder i værket. Ann Sophie Stærk anvender mange gange sig selv, og når hun tegner sig selv sammen med fx en tiger, er det for at understrege en egen vildskab og en egen trang til ikke at lade sig tæmme.
Sensuality: Her ser vi stærke kvinder, der er uafhængige og sensuelle. Man finder ikke en mandsperson i billederne, og Ann Sophie Stærk fortæller, at der ikke skal drages dybe tolkninger af dette, men at det alene er, fordi hun ikke finder den mandlige krop interessant at tegne.
11.8.-9.9.2018
Arkitekt Karl Johan Skovgaard Lassen
Tegninger
Hørsholm Kunstforening vil med udstillingen vise, at tegnekunsten absolut kan klare sig i vores digitale tid og er en selvstændig kunstart. Og med udstillingen ”Tegninger” i Fuglsanghus bliver der mulighed for at fordybe sig i detaljer og opleve, hvordan en arkitekt mestrer tegnekunsten til fulde. På udstillingen vises tegninger fra en årrække helt op til nu og motiver dækkende landskaber og byskaber fra Danmark og fra rejser i udlandet.
Karl Johan Skovgaard Lassen (f. 1933) var fra 1959 – 2001 lærer på Kunstakademiets Arkitektskole på Charlottenborg, hvor han underviste i frihåndstegning og lærte kommende arkitekter at bruge blyant og pen for at fæstne et indtryk af et motiv.
Bjergsted Bakker
San Cataldo
17.11.2018-13.1.2019
Mennesket og kunstneren Peter Bastian
I 2017 døde Peter Bastian, og Hørsholm Kunstforening har fået mulighed for at vise denne udstilling, der tidligere i år har været vist på Museet Holmen i Løgumkloster. Udstillingen forsøger at give et indblik i det, mange af os måske ikke kender Peter Bastian for: Tegninger og akvareller og det, vi mest husker ham for: Litterære tekster, lydspor og musik.
Allerede fra barnsben tegnede Peter Bastian og fik sin debut omkring 4. klasse, hvor Erik Nervil (maler og grafiker, som på det tidspunkt boede hos Peter Bastians forældre) indsendte nogle af hans tegninger til en censureret udstilling, arrangeret af Kystens Malere i Helsingør. Tegningerne blev antaget, og bedømmelsesudvalget titulerede i et brev til Peter Bastian ham som ”kunstmaleren Peter Bastian”, uden at vide, at de havde udvalgt et barns tegninger. Flere af disse værker vises på udstillingen.
Udstillingen viser akvareller, kultegninger, malerier m.m. Karakteristisk for mange af værkerne fra ungdomsårene er tegninger og malerier af bygninger, hvor de lige linjer er stærkt markeret. Naturen bliver senere et gennemgående tema baseret på, at Peter Bastian søgte ro i sit liv ved at vandre blandt andet i fjeldet i Lapland, hvor mange af hans akvareller stammer fra. I de sidste år fortsatte han med at tegne, og værkerne herfra viser en frigjorthed i udtryksformen tilsat dramatiske rytmer.
Peter Bastian (1943-2017)
Træer, kul
Draved Skov, 2017
Udstillingsplakat.
Kirk & Kløgt, Ribe.
Hørsholm Kunstforening © 2016 – Formand: formand@hoersholmkunstforening.dk