29.1. - 27.2.2022
"Retro" med billedkunstner Birgit Dalum
Til udstillingen i Fuglsanghus er der udvalgt en række malerier, grafik og Artist’s Books.
Udstillingen spænder fra store flotte abstrakte malerier til helt små finurlige print, som i tid spænder over 40 år. Der vil desuden være et stort antal Artist’s Books, som publikum kan studere og bladre i.
Birgit Dalum siger om sine værker:
”Alle mine arbejder starter med en idé, en intention om, at værket skal udsige noget bestemt, men jeg kan dog godt lide, at de er så åbne, at hver betragter lægger sine egne oplevelser ind i dem.
Jeg søger både ro og kaos. Kaos forstået som alle mulighedernes ur hav, hvoraf alt liv opstår. Ved at finde den begyndende orden, de første rytmer afprøver skabelsens øjeblik.
Mit arbejde er en undersøgelse af, hvor megen variation i farven og hvor megen struktur, der skal til, for at indføre de rytmer og klange, der berører sindet og gør værket seværdigt.
Jeg er tiltrukket af at male til musik, som har en stram struktur, hvorunder improvisationer folder sig ud. Jazzmusikere som Miles Davis, Keith Jarret har disse kvaliteter, men også komponisten Per Nørgaards musik hjælper mig til at få en frihed til at male uden bånd, andre end dem, jeg selv har pålagt mig.
Jeg opstiller nogle få stramme regler for mig selv, det kan være ideens atmosfære, farveholdning og/eller format. Derefter giver jeg mig selv lov til at lege. Senere i en vurderingsfase tager jeg stilling til, om udfoldelserne skal blive eller tages væk igen.
Så opdagede jeg bogen. Hvilken nydelse det er at producere en
bog. At folde papir i store mængder, man hensættes i en næsten tranceagtig tilstand, hvor ord kommer og går eller hager sig fast i bevidstheden. Her kan lysten til et bestemt format komme til at bestemme indholdet. Aflangt bliver til flydende, og flodmotivet dukker op. Samtidig ved fingrene, at bogens indbinding skal afspejle indholdet. En anden kvalitet ved fremstillingen er, at den tager tid.
Af og til er der tænkepauser, fordi noget skal i pres; eller fordi det tager sin tid at slibe længe paa et stykke skind. Jeg har haft megen glæde af at lade et bestemt stykke musik bestemme indholdet i en bog. Andre kilder til inspiration er vand, en hastigt fossende flod, en skive frossen is, en vandpyt på gaden; alle giver de plads til refleksion, når man betragter dem.”
2.4. - 1.5. 2022
"Vingefang" med udstillingsgruppen "Dyreliv"
Elna Christiansen, billedhugger
Gina Hedegaard Nielsen, tekstil- og billedkunstner
Hanne Galschiøt, billedkunstner
Lise Ring, billedhugger
Lone Schiøtz Nielsen, billedkunstner
Marie Falkenberg Mortensen, billede- og installationskunstner/papirmager
Steen Malberg, tegner og maler
Tove Møller, billedkunstner
Gruppen ”Dyreliv” er en udstillingsgruppe, der består af medlemmer, hvis tilbagevendende motiver er dyr i al deres mangfoldighed. Gruppen blev stiftet i 2012 med initiativ fra billedhuggeren Elna Christiansen. I 2022 fejrer de 10 års jubilæum.
På udstillingen i Fuglsanghus fokuserer de især på de vingede væsner. Det kan være fugle, sommerfugle og insekter. I det hele taget alt med vinger. Kunstnerne i gruppen fortolker temaet bredt, hvilket vil sige, at de tilsammen udtrykker sig i mange forskellige materialer og teknikker.
Gina Hedegaard Nielsen, ”Ravn” 42 x 30 cm
Tegning med akvarel, kul og pastel
4.6.-10.7.2022
"Det sete og det usagte"
malerier af Denis Virlogeux
I Fuglsanghus præsenterer Denis Virlogeux en bred vifte af sin kunstneriske produktion de seneste 10 år. Oliemalerier i neoklassisk stil: opstillinger, fantasiscener, allegorier, hvor skønheden og den indre fortælling spiller en lige stor rolle. Oliestudier efter landskab eller levende model. Mere ekspressive opstillinger og scener med mennesker, som fortællinger om dagligdagens ting og liv. Konceptuelle objekter og malerier, skabt i 2017 i anledning af Marcel Duchamps ”Fontæne” 100 år. Oliemalerier inspireret af virkelige begivenheder bragt af medierne, som foregår langt væk, men som alligevel berører ham dybt nok til, at han påvirkes.
Denis Virlogeux, født 1948 i Frankrig, hvorfra han blev uddannet civilingeniør og billedkunstner. Han har været bosat i Danmark de seneste 40 år, hvor han først underviste på Skolen for Brugskunst og senere på Kunstakademiets Designskole indtil for 3 år siden.
Han debuterede i Frankrig som gæsteudstiller på en vandreudstilling arrangeret af Musée National des Beaux Arts. I Danmark debuterede han med galleriudstillinger i 1979 og Kunstnernes Efterårsudstilling i 1989. Medlem af Billedkunstnernes Forbund (BKF) og Kunstnersammenslutningen Det Blå Tårn.
Denis Virlogeux, ”La peche aux anguilles”. 2021 - 50 x 50 cm, olie på lærred
10.9. - 16.10.2022
Rumlig forankring
Fotograf Kirsten Klein og Lars Abramsen, billedhugger
Kirsten Klein er født i 1945 i Stockholm og tilbragte barndommen på landet i Danmark. Udlært som fotograf i 1966. Derefter rejste hun til USA, Mellem- og Sydamerika og siden har fulgt en lang række rejser, især til Irland og Island. Udstillede for første gang i 1971 på Kunstindustrimuseet. I 1976 bosatte Kirsten Klein sig på Mors.
Torben Weirup skriver i fototidskriftet ”Katalog” i 2009:
”Kirsten Klein arbejder først og fremmest med landskabsfotografering. Man kan givetvis opsøge og stedfæste hendes landskaber – og hendes titler er i den henseende meget hjælpsomme – men billederne antager også en karakter, der hæver dem over det rent topografiske. Hun almengør landskabet samtidig med, at hun gør det til noget særligt. I et omfang, der er så stort, at det ikke kan være en tilfældighed, beskriver Kirsten Klein ofte landskabet som en krop. Set tæt på har landskabet undertiden en karakter af hud, der ånder gennem porer, og set på afstand skaber landskabet med sine former og sine revner og sprækker, vegetation og fossende vandløb associationer til den kvindelige krop og måske ikke mindst skødet, hvorfra også livet udspringer, som det hedder.
Landskabet er et væsentligt motiv i dansk kunst, og Kirsten Kleins billeder lægger sig navnlig i forlængelse af den stilfærdige tradition for at skildre gråvejret og det upåagtede i naturen. Der kan være en melankolsk tone i Kirsten Kleins fotografier, men de er samtidig opløftende grænsende til det jublende, som er de en hyldest til livet.”
Har modtaget en række legater og hædersbevisninger; Bindesbøll Medaljen (1995), Anne Marie Telmanyis Legat (2005), Palle Fogtdals Fotografiske Hæderslegat (2007), Thorvaldsen Medaljen (2012). I 1997 blev Kirsten Klein tildelt statens livsvarige kunstnerydelse.
Lars Abrahamsen, født 1953 i Trøjborg ved Aarhus. Uddannet fotograf hos Thomas og Poul Pedersen i Aarhus i 1969-1973. Brandbjerg Højskole 1973 og Århus Kunstakademi 1974-1977. Assistent for billedhuggerne Svend Wiig-Hansen, Jørgen Haugen Sørensen og John Olsen.
Observatør for Skov- og Naturstyrelsen på statens reservater; blandt andre Tipperne, Vejlerne, Vorsø, Hirtsholmene og Christiansø. Forsknings- og planlægningsopgaver i Ny Carlsbergfondet i perioden 1995-2005.
Lars Abrahamsen laver skulpturer i træ, sten og bronze, hvor der eksperimenters med format, udtryk og form. Han er bedst kendt for at arbejde i stor skala og ofte i træ.
Til udstillingen i Fuglsanghus er valgt mindre, nye værker. Skulpturerne er rummelige, de kan gås omkring, de kan befamles, åbnes og kigges ind i. Hans skulpturer må man godt røre ved. Lars Abrahamsen siger: ”Det er så herligt at måtte røre, så man selv bliver berørt og dermed også bevæget”.
De er abstrakte i skønne former, og de er genkendelige og hjemlige. Overfladerne har mærker og ridser, som var det linjer og rynker i ansigtet på et menneske, der har levet. Der er tale om patina og spor af liv.
Æreslegater: Herman Madsen og Charlotte Henriksens Mindelegat, Henny og Johan Richters Fonds Hæderslegat, Grosserer L.F. Foghts Fond.
19.11.-18.12.2022
Bárður Jákupsson
”Visioner II”
Bárður Jákupsson, født 1943 i Tórshavn. Blev lærer med musik som linjefag og virkede senere som sådan ved Færøernes Folkehøjskole. I 1970 kom han ind på Kunstakademiet i København som elev af gæsteprofessor Mogens Andersen.
Bárður Jákupsson har betydet meget som formidler af den færøske kunst og var fra 1978 til 2003 leder af Listasavn Føroya, Færøernes kunstmuseum. For det kulturhistoriske museum Føroya Fornminnasavn udgav han i 16 år tidsskriftet Mondul, en pendant til det danske Skalk. Har illustreret en række bøger, fagbøger, digtsamlinger, børnebøger samt designet en lang række bogomslag.
Udsmykket de to alderdomshjem Lágargarður og Boðanesheimið på Færøerne. I Østre Landsret i København hænger et stort maleri af Bárður Jákupsson.
Udstillingen i Fuglsanghus viser en række af Bárður Jákupsson helt nye malerier, der første gang vises i Danmark.
Bárður Jákupsson er ikke landskabsmaler i traditionel forstand. Han skildrer ikke sit lands topografiske karakter, og han bruger heller ikke afbildninger af naturen til at fortælle noget om sit folks historie og slidsomme tilværelse på øerne i Nordatlanten. Men han er helt og aldeles ”imprægneret” af den færøske natur og dens indvirkning på ham, både som menneske og som kunstner. Det er et forhold, han selv beskriver ved, at hans kunstsyn ikke udspringer af en bestemt måde at iagttage naturen på, men af ”alt det, som de færøske fjeldsider har lagt på mine tanker gennem alle disse år”.
Malerierne kendes på en farveholdning, der står i gæld til den sansede naturs vækster og en fri og rytmisk levende penselskrift, der – stilistisk og grafologisk – karakteriser såvel malerens robuste energi som fine musikalitet.
Udvalgte separatudstillinger: Vendsyssel Kunstmuseum og Randers Kunstmuseum 2003, Bornholms Kunstmuseum 2003-4, Skovhuset i Værløse 2006, Det Grafiske Værksted, Hjørring 2011, Det ny Kastet på Thisted Rådhus 2011, Steinprent, Tórshavn 2012, Galleri Lars Borella 2013, 2021, Ribarhús, Fuglafj. FO 2013, Galleri Salling (sammen med Steffan Herrik) 2013, Bornholms Kunstforening, 2013, Listasavn Føroya og Kunstbygningen Vrå DK 2014, Hørsholm Kunstforening 2014, Galleri Fold, Reykjavik 2015, Birkerød Kunstforening 2016, Nordatlantens Brygge, København 2018, Himmerlands Kunstmuseum 2019.
Udvalgt gruppeudstillinger: Aalborg Kunstpavillon 2013, Florence Biennale, Firenze, 2013.
Medlem af kunstnersammenslutningen Vrå-Udstillingen DK siden 2005 og Heystframsýningin (Høstudstillingen) FO siden 2005.
Bárður Jákupsson. ”Uden titel”, 2021. 65 cm x 85 cm
Oliemaleri
Jákupsson. ”Uden titel”, 2022. 50 cm x 65 cm
Oliemaleri