11.1.-2.2.2014
Naivister
Birgit Højkilde, Birthe Einer-Jensen, Bonnie Rasmussen, Britt Zenth, Claus C. Larsen, Dorte Marcussen, Erik Andersen, Erik Brøndum, Hanne Højfeldt, Helen Nagel, Isis de Siqueira, Jeanne Anthonisen, Jette Mørup, Judith Langellier, Kirsten Svenstrup, Knud Larn, Lene Worsøe, Lone Villaume, Lotte Martoft, Marianne Tümmler, Mia Cara, Ole Justenlund, Randi Kajberg, Søren Andersen, Tomas Eriksson.
I samarbejde med Galleri Naif, København.
Ordet naivisme kommer af fransk ”naïf” – ukunstlet, barnlig.
Naivisme eller Naiv kunst var en kunstretning, som dukkede op mod slutningen af 1800-tallet og var en reaktion og et oprør mod den etablerede måde at male på. Man forkastede perspektivets love og det teknisk korrekte.
Fantasien i naivistisk kunst får gerne frit løb og giver naivistisk maleri et præg af fortællerglæde, ofte parret med en minutiøs, men uakademisk skildring af kendte og hverdagsagtige ting.
Fælles for de udstillende kunstnere i Fuglsanghus er, at de bruger mange farver og mange stærke og glade farver. De holder af at fortælle en god historie. De kan også godt lide at vise glade motiver: folk, der hygger sig, humor og fællesskab. Derudover er der ofte fokus på det danske. Billederne viser en verden, vi nemt kan genkende, for det er den verden, vi lever i hver eneste dag. Det er med andre ord en kunst, der handler om hverdagen.
Collage fra udstillingsplakaten til Naivister i Fuglsanghus.
Design: Martin Savery
15.3.-13.4.2014
Sys Hindsbo
Malerier, grafik, tegning
Bente Hansen
Keramik
Sys Hindsbo (født 1944)
1962-65 uddannet på Kunstakademiets Billedhuggerskole hos Gottfred Eickhoff og 1965-69 på Grafisk Skole hos Holger Jensen og Palle Nielsen.
Debuterede på Charlottenborgs Forårsudstilling 1966.
Værkerne er præget af melankoli og smerte.
Hendes temaer synes evige, og hun benytter klassiske figurkompositioner som omdrejningspunkt.
Hendes mennesker er genkendelige, men samtidig fremmede. De er lukkede, ofte stumme og alvorlige uden samtidens kendetegn. Mange er lidende, andre er truende magtudøvere. De er gerne muskuløse og kantede, i slægt med de antikke figurer, som Sys Hindsbo lærte at aftegne i Gottfred Eickhoffs billedhuggerskole.
Magt er i Sys Hindsbos øjne verdens grundstof, og magten er overvejende mandlig, siger erfaringen. Det forhold er en væsentlig forklaring på, at flertallet af hendes figurer er mænd.
Udsmykninger
Herning Kongrescenter
Dronningværelset, Odense Rådhus 1998
Det danske Akademi i Rom 1998
Bispegården i Nykøbing Falster. Gave fra Ny Carlsbergfondet
Marmorfrise på Tønder Gymnasium. Gave fra Ny Carlsbergfondet
Bente Hansen, født 1943. 1960-64 uddannet på Danmarks Designskole, diplom med sølvmedalje. Debut med en udstilling på Bing & Grøndahl i 1967.
Bente Hansen har haft eget værksted siden 1968 og repræsenterer dansk keramisk kunsthåndværk i dets mest eksperimenterende fremtræden. Bente Hansen var i mange år kendt for sit glasglaserede stentøj, brændt i gasovn, først i sit værksted i Brolæggerstræde, senere i Ålsgårde. Siden 2011 har Bente Hansen igen etableret værksted i København og der koncentreret sig om enkle former, dekoreret med geometrisk, konstruerede billeder.
Om sine krukker siger Bente Hansen:
”Krukkerne drejer jeg i mørkt eller lyst ler, nogle i porcelæn, jeg former dem ovale for at opnå en dynamisk genstand med to sider, hvor oplevelsen ændres i bevægelsen. Alkymien er for mig det forunderlige og uforudsigelig i farvernes stadig forandring: for hvert lag følger en brænding, her indgår farverne nye forbindelser, mathed - blankhed, den lyse eller mørke baggrund, alt spiller med i orkestret, hemmelig er forvandlingen i ovnen".
Solgt til
Stockholms National Museum
Schleswig-Holsteinisches Landesmuseum
Victoria and Albert Museum
Palmer Museum Pennsylvania
Museum für Kunst und Gewerbe, Hamburg
Ny Carlsbergfondet
21.6. – 20.7.2014
Bárdur Jákupsson
Maler, grafiker og forfatter
Bárdur Jákupsson blev født i 1943 i Tórshavn.
I 1970 - efter en læreruddannelse på Hjørring Seminarium i 1969, blev Bárdur Jákupsson optaget på Kunstakademiet på malerskolen som elev hos professor Egill Jacobsen og gæsteprofessor Mogens Andersen.
I 1972 blev han imidlertid tilbudt at blive lærer i billedkunst på højskolen i Tórshavn og gjorde aldrig brug af muligheden for at genoptage studierne.
Bárdur Jákupsson er helt og aldeles præget af den færøske natur og dens indvirkning på ham, både som menneske og som kunstner. Hans værker er som abstraktioner over noget engang sanset, noget engang erkendt.
Uden titel. 2012 - 50 x 50 cm. Olie på lærred.
27.9. – 26.10.2014
Jette Berg
Malerier
Josephine Ernst
Fotokunst
Jette Berg, født i 1946, er læreruddannet med billedkunst og historie som hovedfag og var i en årrække lærer ved Kokkedal Skole og Vallerød Skole.
Siden 2004 har Jette Berg været fuldtids billedkunstner.
Motivverdenen er murværk i form af afskallede vægge, og farveskalaen er ofte grå/hvide eller okkergule toner.
Tom Jørgensen, kunstanmelder ved Jyllands Posten og redaktør af Kunstavisen skriver i den kommende "101 Kunstnere 2014":
"I nogle af billederne fornemmer man nordiske farver, i andre genkender man sepia-og okkertonerne fra middelhavsegnene suppleret af nogle få, men kraftigt lysende kulører. Enkelte af malerierne har titler refererende til Kina. Noget, som måske kan være et clou til Jette Bergs billedverden. Den måde, hvorpå hun spontant og intuitivt skraber og ridser malingen op på lærredet, minder i hvert fald om den kalligrafi, som kinesiske og japanske kunstnere har benyttet sig af i århundreder til deres landskabsmalerier. En meditativ, rolig og intuitiv tilgang til maleriet, som også kendetegner hendes kunst. Tilføjer man inspiration fra den store catalanske kunstner Antoni Tápies har man en beskrivelse af Jette Bergs på én gang rustikke, fysisk virkende og æstetiske malerier."
Josephine Ernst, født i 1953, genoptog i 2006 billedproduktionen efter en lang årrække med andet virke.
Hun udarbejder ofte hele serier af værker baseret på et bestemt tema som f.eks. ”Indsigt og udveje” med inspiration fra et kursus i behandlingen af demente og hjerneskadede.
Tiden/tidsforskelle er en gennemgående faktor i de fleste af Josephine Ernsts billeder og hendes fascination af sammenspillet mellem lys og mørke udgør en mere og mere væsentlig baggrund for hendes værker.
Udstillinger 2006 - 2013
22 separatudstillinger på blandt andet:
Fotografiens Hus, Oslo, Hillerød Bibliotek Konstmagasinet, Katrineholm
35 gruppeudstillinger og censurerede udstillinger på blandt andet:
Kulturspinderiet, Silkeborg
Artist' Book Festival, King St. Stephen, Ungarn
Københavns Rådhus: "Havfruer og frøkner"
Hørsholm Kunstforening © 2016 – Formand: formand@hoersholmkunstforening.dk