9.12.2023 - 21.1.2024
Bente Polano, maler, billedhugger og grafiker
Separatudstilling
På udstillingen i Fuglsanghus viser Bente Polano skulpturer, malerier og grafiske værker.
”Der er mange måder at se på. Hvis man forsøger at få øjnene til at stille skarpt på et punkt mellem stålet og de rosa rododendroner, der spejler sig i stålet – så har du faktisk den oplevelse af den virkning, jeg tilstræber, nemlig at opleve spejlingens magi.”
Sådan fortæller billedkunstneren Bente Polano, der arbejder i en række medier og materialer fra skulptur over grafik til maleri.
Siden hun var helt ung, har Bente Polano eksperimenteret med forskellige materialer, og gennem alle hendes værker skimtes en legende tilgang til skildringen af mennesket – og især menneskets forhold til naturen. Bente Polano eksperimenterer i sine værker med spejlinger, lys og skygge, mens hun formidler menneskelige grundfølelser som melankoli, isolation og ensomhed, men også et rum for eftertanke.
Med sine malerier og skulpturer undersøger kunstneren ikke blot sine egne muligheder i medier og materialer, men sit forhold til eksistensen – og det er også den form for eftertanke, hun med sine værker gerne vil dele med den interesserede betragter.
Fra ferniseringen 9. december:
Anne-Grethe Nissen, fmd. Hørsholm Kunstforening (til venstre), Bente Polano (i midten) og Marianne M. Bech, (til højre), mag.art. i kunsthistorie, fhv. direktør for Museet for Samtidskunst i Roskilde
24.2. - 1.4.2024
Georg Metz
Scenebilleder og tegninger
Georg Metz fortæller om sine værker:
”Idéen til at skabe de små teatre fik jeg, da jeg for en del år siden midlertidigt påtog mig opgaven som operaanmelder for min avis, Information.
Lysten kom til at fordybe sig i teaterets verden, i klassiske borgerlige teaterbygninger, som jeg i varierende fantasier forestiller mig dem dertil scenografien i teatrets flere lag ud mod rundhorisonten.
Desuden fik jeg trang til at fastholde de afgørende øjeblikke i forestillingerne, hvor man med blot overskueligt kendskab til repertoiret kan identificere situationen: Hamlet med kraniet, Don Quijote mod vindmøllerne, Samson, der styrter templer, Don Giovanni og stengæsten, etc. Kort sagt det sted i handlingen, om hvilket det hele stykke, den hele opera drejer sig.
Teatret har bortset fra trivialiteterne mindst to sider: Scenen og bagscenen. Den sidste er i denne sammenhæng ofte (næsten) lige så vigtig som den første. På bagscenen lever teatrets medarbejdere deres eget liv optaget af mere eller mindre vedkommende gøremål. ”
Teatrene er alle i samme beskedne målestok med sangere, skuespillere og teaterpersonale på maksimum 2 centimeters højde.
Udover scenebilleder vises en lang række tegninger, som Georg Metz har tegnet under sine mange rejser.
Til udstillingen i Hørsholm Kunstforening bidrager billedkunstner Nulle Øigaard med billedtæpper. Sidste gang Nulle Øigaard udstillede i Fuglsanghus var i 2017 med udstillingen ”Streg og stof” - Ib Spang Olsen og Nulle Øigaard.
Tristian og Isolde - scenen og bag ved scenen
Hørsholm Kunstforening © 2016 – Formand: formand@hoersholmkunstforening.dk