3.3. - 2.4.2018

Ole Hauerbach og Christian Bruun

Malerier og krukker

Ole Hauerbach (1937), er uddannet fra Billedkunstinstituttet under Danmarks Lærerhøjskole. Lærer ved Usserød Skole 1964-74 og Hørsholm Skole 1979-2000. Underviste i dansk, historie, billedkunst og sløjd.

Videreuddannet hos maleren og grafikeren Mable Rose og har desuden deltaget i talrige kurser, blandt andet hos Gerleborgsskolan i Bohuslän.

Siden midten af 1980’erne har Ole Hauerbach malet med akrylfarver. Han søger gennem simple tegninger og med få farver blandet op med hvidt og sort at skabe enkle, men meget lysstærke akrylmalerier; næsten som papirklip. Farvebrugen er præget af Johannes Itten (1888-1967), schweizisk maler, kunstteoretiker og lærer ved Bauhaus fra 1919-1923.

Udstillingen i Fuglsanghus omfatter værker fra de seneste årtier.

Odsherred og Ordrup Næs har en særlig plads i Ole Hauerbachs hjerte. Knap to uger gammel kom han hertil i 1937, og gennem årene kom Odsherred og Ordrup Næs til at betyde umådeligt meget for ham. I dag har han atelier ved siden af sit hus, som er det ældste på Ordrup Næs. Motiverne fra Ordrup Næs udgør en særlig samling ved udstillingen i Fuglsanghus.

Der er enkelte motiver fra Hørsholm og København, måske fra lidt andre vinkler end man normalt forestiller sig. Fra rejser i Bohuslän i Sverige udstilles en række værker udført i Gerlesborg og Gullholmen. Gullholmen er et gammelt fiskerleje i den svenske skærgård ca. 80 km nordvest for Göteborg. Fiskerlejet er i dag et meget eksklusivt ferieområde.

Christian Bruun (1963), uddannet keramiker fra Skolen for Brugskunst, 1986-90, med eget værksted siden 1991. Christian Bruun har været med til at starte Guldagergaard, Internationalt Keramisk Center, der ligger ved Skælskør.

Christian Bruun arbejder én gang om året med sin stab af professionelle pottemagere i Vietnam, hvor de igennem syv uger drejer, afprøver nye størrelser og eksperimenterer med farver og brændinger.

På udstillingen i Fuglsanghus bliver der vist en række af de 60-120 cm høje krukker, ”Earth Collection”. Det er imponerende unikakrukker, kunstfærdige i deres udtryk og skulpturelle i deres form. Farvespektret er naturens egen pallette af grå, sort, brun, mos og blå med en enten rillet, glat eller banket struktur. Og en vekslen mellem matte og blanke nuancer giver krukkerne et farvespil og en udsøgt detaljeringsgrad.

Historien bag ”Earth Collection” har rødder i Christian Bruuns spirende ungdom, hvor han under en rejse til Japan lod sig inspirere af landets naturlige forhold til dets ubearbejdede og vilkårlige keramik. I sin søgen efter sit eget udtryk udviklede Christian Bruun sig til en sand pioner inden for det keramiske felt, og igennem to årtier har han eksperimenteret med nye teknikker til drejning, farvelægning, glasering og nye måder at tænke håndværket på.

Repræsenteret på Designmuseum Danmark (København), Keramikmuseet Clay (Middelfart), Artcodif, Musée du Louvre (Paris) samt private samlinger.

Ole Hauerbach: "Næbbet set fra spidsen", akryl på lærred, 105 x 99 cm

Christian Bruun