15. marts - 13. april 2014

Billedhugger, grafiker og maler Sys Hindsbo

Sys Hindsbo (født 1944)

1962-65 uddannet på Kunstakademiets Billedhuggerskole hos Gottfred Eickhoff og 1965-69 på Grafisk Skole hos Holger Jensen og Palle Nielsen.

Debuterede på Charlottenborgs Forårsudstilling 1966.

Værkerne er præget af melankoli og smerte.

Hendes temaer synes evige, og hun benytter klassiske figurkompositioner som omdrejningspunkt.

Hendes mennesker er genkendelige, men samtidig fremmede. De er lukkede, ofte stumme og alvorlige uden samtidens kendetegn. Mange er lidende, andre er truende magtudøvere. De er gerne muskuløse og kantede, i slægt med de antikke figurer, som Sys Hindsbo lærte at aftegne i Gottfred Eickhoffs billedhuggerskole.

Magt er i Sys Hindsbos øjne verdens grundstof, og magten er overvejende mandlig, siger erfaringen. Det forhold er en væsentlig forklaring på, at flertallet af hendes figurer er mænd.

Sys Hindsbo siger om sit arbejde:

”At lave billeder er min tankeform, en udvendig hjerne jeg har. Jeg er konstant nysgerrig efter, hvad disse personer på billederne laver, hvad de bliver udsat for, og hvad deres handlinger og skæbner fortæller mig. Det, der interesserer mig, er, hvordan magt ser ud og kan beskrives, og en naiv forestilling om at besværge den og komme den i forkøbet, gøre den impotent. I tysk fodbold har de et udtryk ”im eigene Strafraum”.  Det er ligesom det jeg udsætter mine personer for. De kan blive der eller forløses.”

Solgt til:

Malmö, Jönköping, Vejle, Maribo og Fyns Kunstmuseum

Kobberstiksamlingen

Nationalgalleriet i Oslo

Statens Kunstfond,

Den svenske Stats Kunstfond

Ny Carlsbergfondet

Den danske Radeerforening

Kulturministeriet

Udenrigsministeriet.

Udsmykninger:

Herning Kongrescenter

Dronningværelset, Odense Rådhus 1998

Det danske Akademi i Rom 1998

Bispegården i Nykøbing Falster. Gave fra Ny Carlsbergfondet

Marmorfrise på Tønder Gymnasium. Gave fra Ny Carlsbergfondet

Medlem af kunstnersammenslutningerne Decembristerne og Jylland.

Tilbage til forsiden

Sys Hindsbo: Den angste ulv. Radering, 2009.

Værker i Sys Hindsbos atelier