Udstillinger i 2015

Udstillinger i 2015

28.2.-29.3.2015

Andreas Schulenburg – filt, keramik og tegning

Andreas Schulenburg (født 1975 i Hamburg) er uddannet fra Det Kgl. Danske Kunstakademi i 2005 og bor og arbejder i København.

Gennemgående for hans værker er et humoristisk hjørne, dog ofte med et ”tvist” af provokation og stillingtagen til tilværelsen.

Andreas Schulenburg har en lang række udstillinger i Danmark og udlandet bag sig, og han er repræsenteret i en række offentlige og private samlinger, heriblandt Statens Kunstfond, ARoS, Ny Carlsberg Fondet m.fl.

På udstillingen er der værker fra et nyligt afsluttet samarbejde med det franske luksusbrand Hermès, som Andreas Schulenburg har udført en række vinduesudsmykninger for. Hans objekter og iscenesættelse har turneret verden over og været udstillet i vinduer i Hermès -butikker i Amsterdam, Milano, Vancouver, Toronto, Beverly Hills og afslutningsvis i København.

Derudover vises på udstillingen en række tegninger, som er typiske for hans virke, idet han ofte arbejder med sammenhængende tegninger, der fremstår som bidder af tegneserier. Typisk er det også, at der optræder dyr, der taler med hinanden i en underlig form for indforståethed, som ikke helt giver mening for mennesker.

Andreas Schulenburg ved ophængningen i Fuglsanghus

2.5. - 31.5.2015

Markan Christensen

(1927 - 2014)

Billedhugger, grafiker og maler

Udstillingen, som Hørsholm Kunstforening præsenterer i Fuglsanghus i Hørsholm, viser Markan Christensens værker fra 1960’erne og frem til lige før hans død i maj 2014.

Der vises malerier, akvareller, linoleumssnit, trærelieffer, aluminiumsrelieffer og bronzearbejder. Og ikke mindst værker af hans foretrukne materiale, som var træ.

Markan Christensen levede med kunsten i en hel menneskealder - som kunstner og lærer, og han har sat sine spor mange steder og ikke mindst i København og Nordsjælland. På mange skoler har Markan Christensen stået for udsmykningen – det være sig med gavludsmykninger eller med relieffer.

Markan Christensen var læreruddannet og som kunstner autodidakt. Læreruddannelsen betød imidlertid, at han havde et pædagogisk grundlag for sin kunstneriske praksis, og netop kunstpædagogikken kom til at spille en stor rolle. I lærergerningen var han en lang årrække faginspektør i formningsfaget i Københavns Skolevæsen 1963-87.

I 1960’erne var han med til at danne Lærernes Kunstforening og siden den landsdækkende Skolernes Kunstforening, der arrangerede vandreudstillinger på skolerne.

Markan Christensen er rigt repræsenteret i det offentlige rum – ikke mindst i Nordsjælland. I Hørsholm ses skulptur ved Hørsholm Hospital, cortenstål, højde 2,75 m og i Birkerød skulptur på Birketorvet, aluminium, højde 4,85 m.

Fra udstillingen i Fuglsanghus

Stableskulpturen ved Hørsholm Sygehus

8.8. – 6.9.2015

Fernisering lørdag den 8. august 2015 kl. 14.

Jan Holger Jerichau

Maler, grafiker og billedhugger

Jan Holger Jerichau (født 1937) er uddannet malersvend. Han begyndte med maleri og grafik men gik over til at arbejde med skulpturer. Materialet har været brændt ler, gips, bronze, forskellige former for collage og de senere år træ.

Udstillingen, der viser en lang række af Jan Holger Jerichaus værker, vil også omfatte tegninger af Harald Jerichau (1851-1878).

Læs mere om Jan Holger Jerichau

14.11. – 13.12.2015

Fernisering lørdag den 14. november 2015 kl. 14.

Jens Uffe Rasmussen (født 1948) er uddannet fra Det fynske Kunstakademi 1969-72.

Jens Uffe Rasmussen arbejder med naturmotiver som bearbejdes fra akvarelskitser til forenklede og sammensatte oliemalerier, litografier og udsmykninger.

Jens Uffe Rasmussen har solgt til blandt andre Kastrupgårdsamlingen, Fuglsang Kunstmuseum og Vejle Kunstmuseum og udført en lang række udsmykningsopgaver, fortrinsvis på Fyn, hvor han bor.

Jens Uffe Rasmussen

Maler og grafiker

Ved stranden

Jens Uffe Rasmussen: Stranden. Olie på lærred. Højde: 65 cm, bredde: 80 cm.

Foto: Jens Uffe Rasmussen

Knud Holscher