Seneste nyt

Samtale mellem kunsthistoriker Claus M. Smidt og professor, industriel designer og arkitekt Knud Holscher

Lørdag den 12. november 2016 i Fuglsanghus

Siden sin tidlige ungdom har han fæstnet indtryk af liv og landskaber på papir. Uden egentlig kunstnerisk skoling har han med et naturtalents umiddelbare tilgang til mediet evnet at udtrykke sig frit og ubesværet. Under det senere uddannelsesforløb på Kunstakademiets Arkitektskole er han selvsagt blevet skolet i frihåndstegning, men legen med pensel og papir har tilsyneladende udfoldet sig i en lang flydende bevægelse.

Hvad får en lollandsk håndværkersøn til at stile mod et liv med arkitektur, design og kunst?

Hvordan opfatter han sit alternative liv med akvarelfarverne?

Hvordan ser han på sin kunst i forhold til en almindelig kunstverden, der i hans levetid har gennemgået et næsten uendeligt antal ”ismer”?

Hvad er det for et behov, der tilsyneladende er uudslukkeligt?

Kultursalon i Fuglsanghus tirsdag den 9. august 2016 kl. 17-19

Undervandsbilleder, Søren Kierkegaard og Ballet

Rundvisning blandt Ingrid Bugges værker, hvor Ingrid Bugge undervejs fortalte

små anekdoter fra sit samarbejde med blandt andet Søren Kierkegaard Instituttet, undervandsdansere og Den Kongelige Ballet.

Lørdag den 20. august 2016 - Kærlighed og Oliventræer - en sanselig eftermiddag i kunstens tegn

Ingrid Bugges nyeste kunstprojekt, Oliventræet, er udviklet i samarbejde med skuespiller og historiefortæller Vigga Bro og den italienske olivenbonde Catullo Manchiocchi.

Ingrid Bugge fortalte projektets originalværker og plakater og om sit møde med Latina-provinsens gamle oliventræer, materialevalg samt den kunstneriske proces. Olivenbonden Catullo Manciocchi præsenterede et udvalg af sine olivenprodukter, og der var mulighed for at smage udsøgte olivenolier og prøve luksuriøse olivensæber- og cremer.

Og Vigga Bro fremførte sin kærlighedshistorie om Oliventræet, der knytter sig til kunstprojektet.

Omvisning i udstillingen "Drømmestunder" af Isaías Mata, El Salvador søndag den 6. marts 2016 kl. 14.00

Holstebro Kunstforenings formand, Ole Skov Thomassen, fortalte om kunstneren, hans værker og ikke mindst hans murmaleri.

Fra Ole Skov Thomassens rundvisning i udstillingen i Fuglsanghus

Hørsholm Kunstforening besøgte kunstsamlingen på Højstrupgård lørdag den 6. februar 2016 (Kunstforeningernes Dag)

Landsorganisationen (LO) købte i 1957 den smukke ejendom Højstrupgård nord for Helsingør af Paul Hagemann, søn af og arving efter den kendte industrimand A.H. Hagemann. L0 ønskede at etablere egen kursus- og konferenceejendom, hvor fagbevægelsens medlemmer og de mange faglige tillidsrepræsentanter kunne uddannes.

Højstrupgård er ved flere lejligheder blevet renoveret, ombygget og tilbygget. I dag fremstår centret som et topmoderne kursuscenter med 46 værelser.

Hørsholm Kunstforening fik en spændende rundvisning ved Georg Mathiasen, der fortalte stedets historie og dets kunst.

Nedenfor er billeder fra rundvisningen.

Knud Holscher

Uden titel