20. juli - 18. august 2013

Billedkunstner Sara Mathilde

Sara Mathilde er født i Hellerup i 1973, men er vokset op med stor tilknytning til det smukke Samsø, hvorfra hendes mors familie stammer. Allerede som teenager arbejdede hun med collager og designede desuden af genbrugsmateriale smykker og tasker, som hun afsatte til ugebladene.

Efter gymnasiet blev Sara Mathilde tiltrukket af kunstscenen i metropolen London og rejste til England for at blive uddannet som billedkunstner på London University of Art.

Her fik hun atelier i den særprægede London forstad Clapham og havde sin første separatudstilling i The London Media Centre og deltog desuden i en række udstillinger blandt andet The Conway Hall, Chelsea College og Lauderdale House.

Sara Mathilde: Acoustics 1 - 150 x 120 cm

Hun blev især optaget af transformationer af bolig- og fabriksområder i nedslidte London kvarterer og udviklede efterhånden en helt speciel teknik, hvor foto og maleri smelter sammen på en bund af struktur og relief. Ofte er det overfladen, der er udgangspunktet i hendes motiver. Facader eller bygninger, som går i lidt opløsning og transformeres i et væld af farver og stoflighed, men samtidig er der noget gådefuldt over, hvad der gemmer sig bag døre og vinduer. Det er malerier, som skabes i serier med en på forhånd valgt palet ofte i farver, som forandrer sig efter lyset i rummet, sådan at også billedets udtryk ændres. Ofte er der i værkerne indlagt små ”hemmelige” motiver, som kun ses ved bestemte lysindfald.

Efterhånden er også andre storbyer blevet inddraget i motivkredsen blandt andet Barcelona, Oaxaca, New York og København. Sideløbende begyndte Sara Mathilde at arbejde med abstrakt maleri, som er skabt i en teknik af lag på lag af struktur og relief, men som i farvevalg og stoflighed har samme udgangspunkt i overfladen som bymotiverne. I disse værker er det alene farvernes sammensætning, som giver en intens og kompleks oplevelse af form, farve og materiale.

Tilbage til forsiden

Sara Mathilde: Hvid tulipan.

50 x 70 cm. Mixed media på lærred

Udvalgte udstillinger:

2009: Debut på Forårsudstillingen på Charlottenborg

2010: Sommerudstilling på Copenhart Gallery

2010: Farum Kulturhus Galleri

2011: Vestsjællands Kunstudstilling

2012: Cobra-rummet på Sophienholm

Udsmykningsopgaver:

2011: Gladsaxe Gymnasium

2013: Er for øjeblikket i gang med opgave for Frederiksberg kommune

Læs mere på Sara Mathildes egen hjemmeside

Andre udstillinger:

Roskilde Kunstforening,

Palæfløjen, Stændertorvet

3 c, 4000 Roskilde frem til 28. juli 2013.