13. april - 12. maj 2013

Maler og grafiker Maja Lisa Engelhardt

Maja Lisa Engelhardt blev født i 1956 på Frederiksberg, men hendes barndomshjem blev et husmandssted ved Saltbæk Vig, nordøst for Kalundborg.

Efter realskolen fortsatte Maja Lisa Engelhardt på kunsthøjskoler, først i Holbæk og siden på Jaruplund, og i 1978 blev hun optaget på Det fynske Kunstakademi.

Billedhuggeren Eiler Madsen, der var lærer ved Akademiet, var en stor inspirationskilde for den unge kunstner. Maja Lisa Engelhardt siger i bogen ”Tågen letter - Årstid” – udgivet af Johannes Larsen Museet, Kerteminde, at genklangen af Eiler Madsens udfordrende motto ofte lyder i øret: ”Tegn det, der bliver tilbage, når modellen er gået ud af døren. Tegn, hvad hun efterlader i rummet. Det er dér, kunsten kommer ind. Alt andet er teknik.”

I 1985 - i en alder af 29 år - debuterede Maja Lisa Engelhardt med separatudstillingen "Klædebon" i Nikolaj Kirke i København.

Maja Lisa Engelhardt flyttede i 1981 til Frankrig, men inspirationskilden til hendes billeder er vedblevet at være barndommens landskab og de stærke naturoplevelser, hun havde under opvæksten ved Saltbæk Vig, nordøst for Kalundborg.

Maja Lisa Engelhardt har udsmykket over 20 kirker og henter sine motiver fra både Det Nye og Det Gamle Testamente.

Holsted Kirke, Næstved: Monumental glasmosaikaltertavle, dåbsfad i bronze, De hellige kar støbt i bronze med reliefalterstager. (2001)

Hylletoft Kirke, Fakse Ladeplads: Trefløjet altertavle og altertæppe samt 2 messehagler (2002)

Raklev Kirke, Kalundborg: Glasmosaikrude (2010)

Sankt Mariæ Kirke, Lioba Kloster, Frederiksberg: Glasmosaikruder (2007 og 2010)

Viborg Domkirke: Bronzeport (September 2012)

Ansgargården, Ansgar Kirke, Odense: Udsmykning (December 2012)

Tilbage til forsiden

Udvalgte udstillinger:

1991: Sophienholm, Lyngby

2000: Ny Carlsberg Glyptoteket

2004: Kunsthallen Brandts Klædefabrik

2011: Skovgaard Museet, Viborg.

Udstillet første gang i 1995 på D.C.A. Gallery, New York og efterfulgt af flere udstillinger i USA, senest i 2011 i Los Angeles.

Stipendier og udmærkelser:

1988: Rockwool Prisen

1989: Prins Henriks legat

1999: Nordisk førstepris for farvesætning af Roskilde Museum

2010: Kristeligt Dagblads Pris

2012: Skovgaardmedaljen

Siden 2001 medlem af kunstnersammenslutningen Corner.

Værkerne på udstillingen omfatter også to keramiske værker - her ses "Træstamme - lertøj med begitning"