9. februar - 10. marts 2013

Maler og grafiker Alfred I. Jensen

Alfred Immanuel Jensen blev født 18. september 1917 på Nørrebro i København og døde 3. december 2006 i sit hjem, Vindheimar, Næsby ved Glumsø.

1936-39: Kunsthåndværkerskolen i København.

1944 -50: Kunstakademiet i København. Malerskole og grafisk skole hos Aksel Jørgensen.

1955-62: Elof Risebyes mosaik- og freskoskole.

Alfred I. Jensen brugte sine drømme, landskabet ved hjemmet, familien, sit arbejdsbord, sine vinduer, markerne, haven, brændestablen og sit hus som motiver. Han malede det nære, fordi han kendte det bedst. Det var her, han via ekstrem opmærksomhed og en udpræget vedholdenhed undersøgte skift i lys og toner.

I udstillingen på Fuglsanghus kan ses en lang række grafiske og maleriske hovedværker, hvoraf flere aldrig før har været udstillet. Hans abstrakte motiver har ofte udgangspunkt i geologisk ”stenslib”, som han arrangerede og betragtede gennem sit mikroskop. Oliemaleriet ”Indgang til det skjulte” er et af hovedværkerne efter denne metode. På udstillingen kan endvidere ses en række selvportrætter udført i forskellige teknikker.

Indgang til det skjulte - olie og collage på lærred. 1972.

Kunstnergruppen SE's plakat til den første udstilling i 1948.

Tibage til forsiden

Læs mere om Vindheimar

Udvalgte udstillinger: 1946: Charlottenborg, Aksel Jørgensens elever gennem 25 år

1951: Islands Nationalmuseum, Reykjavik, 1967: Den Permanente, 1976: Kunstindustrimuseet, 1983: Charlottenborg, Kunstnere for fred

2009: ”Dobbelte spor” på Rønnebæksholm.

Derudover kunstnergruppen SE’s årlige udstillinger fra 1948 – 1976.

Repræsenteret på: Kobberstiksamlingen, Statens Museum for Kunst, Listafn Føroya, Listafn Islands, Næstved Museum, Arbejdermuseet, Post & Tele Museum, Københavns Bymuseum og Fuglsang Kunstmuseum.

Kunstnergruppen SE

Sammen med kammerater på Kunstakademiet startede Alfred I. Jensen i 1947 en kunstnergruppe, som de kaldte SE. Med Alfred I. Jensen som formand holdt kunstnergruppen sin årlige udstilling på Charlottenborg frem til 1976.

Alle SE’s udstillingsplakater var originaltryk, og en komplet samling befinder sig nu på Dansk Plakatmuseum – Den Gamle By i Århus.

Et udvalg af plakaterne kan ses på udstillingen i Fuglsanghus.