5. maj - 3. juni 2012

Tegner og grafiker Karin Birgitte Lund

Karin Birgitte Lund  (født 1946). 1968-73 uddannet fra Det Kgl. Danske Kunstakademi.

Om sit arbejde skriver Karin Birgitte Lund:

"Jeg har en særlig evne til at se ting, som de fleste mennesker overser. Lige siden min ungdom har jeg været optaget af forfald, og ikke mindst den skønhed, der kan opstå af ting, som tiden har slidt på. Det er detaljen og udsnittet, der interesserer mig. Når jeg for eksempel færdes i landskabet, zoomer jeg automatisk ind på detaljerne, om det er et blomsterflor på en eng, redskaber, efterladte tjæretromler, en traktor med ridser. Det er den grafiske udstråling, der fascinerer mig".

Kunstner bag de nye danske pengesedler

Nationalbanken udskrev i 2006 en konkurrence om nye pengesedler. Otte danske kunstnere fik til opgave at udarbejde motiver til den nye seddelserie, og det endelige valg faldt på Karin Birgitte Lunds forslag med motiver af danske broer og oldtidsfund.

Karin Birgitte Lund er repræsenteret på: Kobberstiksamlingen, Statens Museum for Kunst, Ny Carlsbergfondet, Vejle Kunstmuseum, Skovgårdsmuseet, Kastrupgårdsamlingen

Vigtigste udstillinger:

Internationale Tegnetrienanale for unge tegnere, Nürnberg 1979

Kobberstiksamlingen, Statens Museum for Kunst 1979

Nordisk Tegnetriennale, Stockholm 1989-91

Ny Carlsberg Glyptotek 1994

"Til Rom", Thorvaldsens Museum 1997

Brænderigården, Viborg 2000

Gudhjem Museum 2000

Faaborg Museum 2005

Sophienholm 2006

Medlem af kunstnersammenslutningen Vrå-udstillingen.

Karin Birgitte Lund: Fra Rom I

Karin Birgitte Lund: Fra Rom II