11. august - 9. september 2012

Billedkunstner og keramiker Ida Holm Mortensen

Ida Holm Mortensen, Kerteminde (født 1950) er uddannet maler fra Det fynske Kunstakademi og en kunstner, der ikke kun spiller på én streng. Hun spænder fra det ekstremt realistiske til det fantasifulde, fra det spontane og legende til den rytmiske orden i ornamenterne. På udstillingen vises således malerier, akvareller og grafik med kirsebær, solbær, rødbeder og roer – hvert enkelt bær, hver eneste lille frugt eller grøntsag er omhyggeligt placeret i rækker eller mere tilfældigt på lærredet eller papiret.

Ved siden af maleriet og grafikken mestrer Ida Holm Mortensen også keramik i form af skåle med stramme strukturer, strenge mønstre og stiliserede naturornamenter.  Og så vises ikke mindst hendes velkendte ”siddekugler”.

Jeg kan ikke forestille mig, at vi i Hørsholm Kunstforening har vist siddekugler før, siger Ellen Savery, formand for Hørsholm Kunstforening - ja, det er måske oven i købet første gang, at siddekugler udstilles i Fuglsanghus. Og måske vi fremover vil se disse siddekugler, som er oplagte til at stå såvel derhjemme som for eksempel i et venteværelse hos en tandlæge eller læge. Man er naturligvis velkommen til at prøvesidde siddekuglerne, inden man eventuelt beslutter sig for et køb, understreger Ellen Savery.

Det er første gang, at Ida Holm Mortensen udstiller i Hørsholm Kunstforening, men det er langt fra første gang, at den fynske kunstner udstiller i vores område.  I 1996 var hun i Illums Bolighus med udstillingen ”Hands On”, i 1998 i Birkerød Kunstforening, One size fits All” i 2006 i Rundetårn og i 2010 i Albertslund Kommune.

Ida Holm Mortensen har derudover illustreret børnebogen ”Kirsebærtræet”, skrevet af Svend Novrup og udgivet af Nordøstfyns Museer 2010. Børnebogen vil i udstillingsperioden kunne købes i Fuglsanghus.

Ida Holm Mortensen har solgt til en række kunstfonde blandt andet Fyns Amts Kunstfond, Albanifonden samt A.P. Møllers Fond.

Søndag den 9. september 2012 vil der blive arrangeret en rundvisning på udstillingen kl. 14.00, hvor Ida Holm Mortensen vil tage udstillingens gæster med rundt i udstillingen og fortælle om sine værker, sin inspiration og sine arbejdsformer. Der er gratis adgang til arrangementet.

Tibage til forsiden

Ida Holm Mortensen: Kirsebær. Akvarel.

Ida Holm Mortensen:

Amaryllus. Olie.