Åbning af 50-års jubilæumsudstiling lørdag den 11. marts 2017

Se billeder fra den festlige fernisering her på siden

Åbningstalen ved Anne-Grethe Nissen kan læses her: Txt-fil

Solen skinnede fra en skyfri himmel, da flaget blev hejst foran Fuglsanghus, og bestyrelsen for Hørsholm Kunstforening kunne tage opstilling til fotografering.

Også de første ferniseringsgæster begyndte hurtigt at indfinde sig, og i løbet af de kommende timer lagde omkring 120 besøgende vejen forbi for at ønske Hørsholm Kunstforening tillykke med de første 50 år.

Inde i Fuglsanghus bød to unge fløjtenister, Laura og Laura, fra Hørsholm Musikskole, gæsterne velkomne med sprøde fløjtetoner.

Anne-Grethe Nissen, fmd. for Hørsholm Kunstforening indledte åbningen af udstillingen, hvorefter borgmester Morten Slotved holdt ferniseringstalen.

Rundvisning og foredrag med billedhugger Stine Ring Hansen lørdag den 28. januar 2017 kl. 15-16 i Fuglsanghus

Stine Ring Hansen fortæller om, at hun allerede som barn begyndte at male (der skimtes et af hendes tidlige værker i baggrunden)

Stine Ring Hansen har siden 2006 udformet og lavet den bronzeskulptur af Den Grimme Ælling, der sammen med 500.000 kr. ledsager Hans Christian Andersen Litteraturprisen. Prisen gik i 2016 til den japanske forfatter Haruki Murakami. I 2013 udførte Stine en buste af Haldor Topsøe i forbindelse med hans 100 års fødselsdag, og et eksemplar af denne buste er i dag opstillet rundt i verden på firmaet Haldor Topsøe A/S kontorer.

Stine har arbejdet som billedhugger gennem 25 år og har dermed efterhånden en del erfaring i at forme skulpturer og formår selv den store proces i bronzestøbning. Ideerne til værkerne kommer af hverdagsbegivenheder på det personlige plan så vel som det samfundsmæssige plan – også i temaer, som er relevante for tiden.

Stine vil fortælle om sit liv som billedhugger, hvordan det begyndte, og hvad det kræver at leve af sin kunst og hvad, der driver skulpturerne frem til det de er.