7.1. - 5.2.2017

Stine Ring Hansen, Billedhugger og bronzestøber

Jens Kromann, Maler og grafiker

Stine Ring Hansen, født 1968 i Reerslev, er udover at have været på kunsthøjskole og taget tegnekurser i croquis, autodidakt.

Stine er således – som hun skriver om sig selv - ikke udsprungen af et akademi med bevis men udsprungen af lyst, vilje, ihærdighed og flid. ”Det er det hårde knoklearbejde, hvor disciplin er en dyd, hvis man vil klare dette fag, og her er ingen lette løsninger. Sorte sprukne hænder, som hverken egner sig til silke eller nyloner, og ansigtet, der strammer af varme og støv; vinkelsliber, slibepapir, hammer og svejs – en lugt af voks og bronze blander sig, så jeg mest af alt ligner en kulminearbejder, når jeg arbejder.”

Kendetegnet ved hendes skulpturer er kærligheden til livet, som ses ved spiringer, vækster og væsener, der strækker sig i rene linjer og bevægelser, der omslutter, beskytter og åbner sig. Et gennemgående træk i hendes værker er en optagethed af vores klima. ”Det handler jo om at gøre kunsten nærværende og levende, så den kan bruges til noget, ellers er det ligegyldigt, om den eksisterer”.

Jens Kromann (1936 – 2016). Født i Middelfart, uddannede sig som sko-lelærer, men dyrkede samtidig sine kunstneriske interesser. I 1975 opgav han lærergerningen og helligede sig frem til sin død i efteråret 2016 udelukkende sit virke som maler.

Naturen blev hans vigtigste inspiration. Han har boet og rejst i Grønland i mange år, og derfor er der ofte mægtige vidder og høj himmel i hans billeder. I mange år boede og ar-bejdede han ligeledes i Spanien, og derfor er der ofte en varme og glød og sanselighed i hans billedudtryk, der kun kan komme, når man har det konkrete afsæt, som han har.

Jens Kromann debuterede i 1969 på Den Frie, København og har siden udstillet i henved 15 lande – ikke mindst i Danmark og i Grønland, hvorfra udtrykket ”Grønlandsmaleren” stammer. Af særlige udsmykninger kan nævnes sygehuset i Angmagssalik på Grønlands østkyst, søværnets inspektionsskib Hvidbjørnen, en lang række af rederiet A.P. Møllers skibe og danske hospitalsudsmykninger.

Stine Ring Hansen

"Kysset" - Bronzeskulptur på granitsokkel

Jens Kromann

Uden titel - Olie på lærred

11.3. - 14.5.2017

50-års jubilæumsudstilling

De repræsenterede kunstnere er:

Erik A. Frandsen, f. 1957, autodidakt. I årene 1976 – 1979 studerede han keramik i Grækenland, tilbragte tid i Carrara, Italien med skulptur og tog derefter til Paris, hvor han arbejdede med grafik.

Leif Sylvester, f. 1940, oprindeligt udlært som tømrer, men har sideløbende arbejdet som udøvende musiker og kunstner.

Julie Nord, f. 1970, billedkunstner uddannet på Det Kongelige Danske Kunstakademi 1994 – 2001.

Jens Birkemose, f. 1943, studerede i sine unge dage klaver, komposition og musikteori på Musikkonservatoriet, men uddannede sig senere via Kunstakademiet i København og Academie des Beaux-Arts i Paris til kunstmaler og grafiker.

Bjørn Nørgaard, f. 1947, billedhugger, grafiker og performancekunstner. Professor ved Det Kongelige Danske Kunstakademi 1985 – 1994.

Lise Malinovsky, f. 1957, uddannet på Skolen for Brugskunst og Det Kongelige Danske Kunstakademi.

Egill Jacobsen, 1910 – 1998, uddannet på privat malerskole og på Kunstakademiet.

Ejler Bille, 1910 – 2004, maler, grafiker, digter og billedhugger. Optaget på Kunstakademiet i 1933, men allerede i 1931 debuterede han på Kunstnernes Efterårsudstilling.

Carl-Henning Pedersen, 1913 – 2007, autodidakt kunstmaler. Opnåede international anerkendelse blandt andet gennem sin tilknytning til Cobra-bevægelsen.

Augusta Atla, f. 1979, uddannet i London med en BA i Fine Art fra Goldsmiths College og en master i Art History & Theory fra AA School, Architectural Association, London.

Isabel Berglund, f. 1971, bachelor i tekstil fra Danmarks Designskole, København, 1997, samt Master i Fashion Knitwear fra Saint Martins College of Fashion and Textile, London, 2000.

Rasmus Danø, f. 1974, dimitterede fra Det Kongelige Danske Kunstakademi i 2001.

Kristian Devantier, f. 1971, uddannet fra Det Kongelige Danske Kunstakademi, Køben-havn 1994-2000, Kunsthøjskolen, Ærø, 1994.

Gudrun Hasle, f. 1979, uddannet 2001 Holbæk Kunsthøjskole, 2007 - 2008 Det Kongelige Danske Kunstakademi, 2002 – 2008 Det fynske Kunstakademi.

Lars Sarto Hempler, f. 1978, uddannet fra Det Jyske Kunstakademi i 2006.

Anja Karottki, f. 1977, uddannet beklædningsdesigner og har siden 2008 arbejdet free-lance som henholdsvis scenograf og kostumedesigner.

Carl Krull, f. 1975, uddannet fra Jan Matejko Academy of Fine Arts i Polen og San Carlo Academy of Fine Arts i Mexico.

Mads Ljungdahl, f. 1964, uddannet på Kunstakademiet 1983 – 1990.

Cecilie Enevold Nielsen, f. 1975, har foruden billedkunsten baggrund som musiker i projektet My Evil Twin.

Miriam Nielsen, f. 1970, uddannet fra Fatamorgana og i visuel antropologi fra University of London og Københavns Universitet.

Thomas Pålsson, f. 1980, uddannet fra Kunstakademiets Designskole i 2007.

Annesofie Sandal, f. 1977, uddannet fra Det Kongelige Danske Kunstakademi i 2005.

Pernille Snedker, f. 1978, har en BA i Tekstil Design fra Designskolen Kolding og en MA i ”Narrative Environment” fra Central Saints Martin i London.

Mike Tylak, f. 1982, autodidakt kunstner. Arbejder ved siden af kunsten som selvstændig art director.

17.6. - 16.7.2017

Sommerudstilling