13.2. – 13.3.2016

” Drømmestunder” - Isaías Mata – El Salvador

Akryl og tuschtegninger

Isaías Mata, født 1956 i San Salvador, dimitterede fra Centro Nacional de Artes de San Salvador i 1976.

Udstillingen i Fuglsanghus viser fortrinsvis akryl på lærred og tuschtegninger.

I akrylmalerierne er der billeder, der viser døden og livet, alvoren og livsglæden, livets barske realiteter og nydelsens øjeblikke – og så er der endelig det, som har givet navn til udstillingen: ”Drømmestunder”.

Udstillingen er kommet i stand i samarbejde med Holstebro Kunstforening.

Isaias Mata

Søskendedrømme

Foto: Tommy Bay

16.4. – 16.5.2016

Eigil Bokelund – Billedkunstner (grafik, maleri, skulptur),

biavler og bondekarl

Olav Johannisson – Skulptør (sten, træ, ler, bronze) billedkunstner

Eigil Bokelund, født 1939 på Frederiksberg, er autodidakt. Debuterede i 1964 på Kunstnernes Påskeudstilling i Kunsthallen i Århus og på Kunstnernes Efterårsudstilling i Den Frie Udstillingsbygning i København. Eigil slår et slag for naturen og bruger kollektive, arketypiske, ubevidste symboler: træet, fisken, sommerfuglen og symboler, han selv finder på.

Olav Johannisson, født 1954 i Hareskov, er uddannet stenhugger. Underviser i forskellige discipliner inden for det billedkunstneriske område. Stenskulpturerne tager udgangspunkt i former fra vores forfædres stenredskaber. Ler- og træskulpturerne tager mere eksplicit udgangspunkt i mennesket/kroppen, og er mere naturalistiske om end med en ekspressiv og mere rå fremtræden. Bronzeskulpturerne er støbt på baggrund af lerfigurer.

Olav Johannisson

Skulptur i sten

Eigil Bokelund

Havet er helligt. Bål

23.7. – 21.8.2016

Tylskjoler, Søren Kierkegaard, undervandsbilleder og oliventræer - det er denne verden, der vises i Hørsholm Kunstforenings store sommerudstilling

"Ingrid Bugge retrospektivt" med kunstfotografen Ingrid Bugge

Udstillingen ”Ingrid Bugge retrospektivt” er tematisk inddelt i fem projekter: Mellem Linjerne, Aquamorphosis, Det Sensuelle Menneske, Ballettens Indre Rum og Oliventræ.

Ingrid Bugge er først og fremmest blevet kendt for sine balletbilleder (Ballettens Indre Rum), og disse billeder har en fremtrædende plads på udstillingen med værker som Kameliadamen, Romeo & Julie, ”Et Folkesagn” og ”La Bayadére”. Fotoserien er kommet i stand i samarbejde med Den kongelige Ballet fra 2012 – 2014.

Det allernyeste kunstprojekt, som Ingrid Bugge arbejder på op til ferniseringen i Hørsholm Kunstforening, er Oliventræ, der udforsker menneskekroppen fra nye vinkler. Oliventræets træstamme- og krone, dets struktur og overflade skaber fornemmelsen af et væsen, der fremkalder empati og historiefortælling. Serien er produceret i foråret 2016 syd for Rom.

Ingrid Bugge

Ballettens Indre Rum - La Bayadère

Fotocollage

29.10 - 27.11.2016

Knud Holscher – professor, arkitekt, industriel designer

Knud Holscher, født 1930 er en af Danmarks mest prisvindende arkitekter og industriel designer.

Knud Holscher bruger rejseskitsen som grundlag for en bedre forståelse af det sete. På udstillingen i Fuglsanghus vises en fornem række af disse rejseskitser, som Knud Holscher har nedfældet på sine mange rejser ude i verden. Udstillingen rummer også akvareller fra Danmark, blandt andet fra Ordrup Næs – et område, der står Knud Holschers hjerte nær.

Knud Holscher er blandt Danmarks mest prisvindende arkitekter og designere. Som partner i KHR arkitekter har han blandt andet tegnet Odense Universitet (nu Syddansk Universitet) samt dele af Københavns Lufthavn – Finger B. Og blandt andre hovedværker er Bahrains Nationalmuseum.

Efter sin fratrædelse fra KHR arkitekter har Knud Holscher været den daglige leder i designfirmaet Knud Holscher Design, der beskæftiger sig med industrielt design og produktdesign med kunder som Georg Jensen, Ifö, Paustian, Pressalit, Metro København for at nævne nogle få.

Hørsholm Kunstforening har gennem årene haft opmærksomheden rettet mod den tegnede kunst. Det har resulteret i en række udstillinger med værker af billedkunstnerne Leif Kath og Jørgen Michaelsen i den eksperimenterende ende, udstilling i anledning af Ib Andersens 100 års dag, udstillingen ”Arkitekter tegner” og udstillingen med de to bladtegnere Jens Hage og Roald Als tegninger. I de seneste år også Karin Birgitte Lunds udstilling med blandt andet tegninger af arbejdet med vores pengesedler.

Knud Holscher

Ordrup Næs. Akvarel